youtube

Archiwum - grudzień 2017

Cmentarz wojenny z I wojny nr 358 - Laskowa (cm. parafialny)

2017-12-30

Cmentarz nr 358 w Laskowej znajduje się na starym cmentarzu parafialnym, dojście schodkami po prawej stronie kościoła. Obiekt 358 ogrodzony jest kamiennym murem przykrytym daszkiem w ten sposób oddzielony od reszty mogił ma cmentarzu. Na cmentarz wojenny wchodzimy po schodkach przez stalową bramkę z motywem krzyża, na słupku przy bramce wmurowana jest tablica informująca o charakterze obiektu i o przeprowadzonym w latach 1992 - 97 remoncie cmentarza. Za bramką mamy prostokątne pole grobowe,…

Czytaj więcej

Cmentarz wojenny z I wojny nr 359 - Jaworzna (szczyt wzgórza Korab)

2017-12-30

Cmentarz znajduję się na szczycie wzgórza o wysokości 728 m npm na granicy Laskowej i Jaworznej. Ja szedłem od kościoła w Laskowej szlakiem turystycznym prowadzącym szeroką drogą najpierw asfaltową później szutrową, w pewnym momencie trzeba zejść z tej drogi na wąską leśną ścieżkę. Miejsce w którym trzeba wejść na ścieżkę widoczne jest na pierwszym zdjęciu, od tego miejsca idziemy waską ścieżką przez las, która zaprowadzi nas pod sam cmentarz. Do cmentarza można też…

Czytaj więcej

Cmentarz wojenny z I wojny nr 366 - Limanowa (stary cm. paraf.)

2017-12-30

Cmentarz nr 366 w Limanowej znajduje się na starym cmentarzu parafialnym przy ulicy Szewskiej. Przy drodze prowadzącej do Rynku w Limanowej współczesna tabliczka z napisem „Kwatery wojenne z I i II wojny.”

Kwatera wojenna na planie prostokąta, nieogrodzona (dawniej otoczona betonową balustradą). Pomnik centralny w postaci kamiennej ściany, zwieńczonej dwuspadowo. Na środku ściany znajduje się półokrągła nisza, przykryta drewnianym daszkiem na którym umieszczono trzy krzyże - jeden duży na środku i…

Czytaj więcej

Cmentarz wojenny z I wojny nr 390 - Kraków / Mogiła (cm. paraf.)

2017-12-28

Cmentarz wojskowy nr 390 znajduję się na cmentarzu na Osiedlu Wandy w Nowej Hucie, w pobliżu skrzyżowania ul. Jana Pawła II z Daniłowskiego. Cmentarza wojskowy zlokalizowana jest przy ogrodzeniu cmentarza na prawo od głównego wejścia.

Poniżej zamieszczam szkic z książki R. Frodyma, przedstawiający pierwotny wygląd cmentarza oraz zdjęcie archiwalne cmentarza z książki Jerzego Drogomira. Jak pisze Frodyma „ Prostokątny cmentarz złożony z dwóch pól grobowych. Dawniej otoczony rurami stalowymi na betonowych…

Cmentarz wojenny z I wojny nr 374 - Wiśniowa

2017-12-27

Niewielki cmentarz 374 znajduje się w Wiśniowej przy drodze w kierunku Kasiny Wielkiej - został zbudowany za XIX wieczną murową kapliczką, obecnie kapliczka znajduję się poniżej poziomu drogi, po jej obu stronach znajdują się drewniane bramki wejściowe na cmentarz.

Cmentarz wojenny 373 - Wiśniowa

2017-12-27

Cmentarz wojenny nr 373 znajduje się na wzgórzu w Wiśniowej w pobliżu przysiółka Dziadówka. Jak pisze Frodyma "w odległości 500 metrów w linii prostej od cmentarza 374", jednak najłatwiej dotrzeć do tego cmentarza idąc zielonym szlakiem z Wiśniowej w kierunku na Lubomir. Po przejściu około 1,5 km od cmentarza 374 dochodzimy od rozgałęzienia szlaków - schodkowy szlak (w prawo) prowadzi na cmentarz 373.

Więcej informacji wkrótce.

Czytaj więcej

Cmentarz wojenny 372 - Myślenice (NIESTNIEJĄCY)

2017-12-27

Cmentarz 372 w Myślenicach znajdował się na terenie kirkutu żydowskiego. Kirkut został zniszczony w czasie II wojny światowej a wraz z nim grób oznaczony jako cmentarz 372. Obecnie teren dawnego kirkut jest oznaczony i ogrodzony - znajduje się w pobliżu Szubiennej Góry po prawej strony "zakopianki" (kierunek Kraków), bezpośrednio z DK7 da się zjechać na plac przed kirkutem. Cmentarz jest otwarty.

Cmentarz wojenny 371 - Droginia

2017-12-27

Cmentarz 371 w Drogini to dość duży (jak na tą okolicę) samodzielny obiekt. Znajduje się on w pobliżu szkoły, niedaleko centrum, na dość stromym wzniesieniu, wejście na cmentarz dostępne bezpośrednio z wąskiej drogi asfaltowej (zaparkować trzeba gdzieś niżej).

Więcej informacji wkrótce.

Czytaj więcej

Cmentarz wojenny z I wojny nr 343 - Kępanów

2017-12-22

Cmentarz nr 343 w Kępanowie znajduję się przy drodze Łapanów - Grabie - Kawec. Ja jechałem od Tarnawy, przed mostem na Stradomce skręciłem w lewo w kierunku miejscowości Kawec (na tablicy kierunek na Stare Rybie), po kilkuset metrach minąłem najpierw tablicę z nazwą miejscowości Kępanów, a po pokonaniu wzniesienia dojechałem do znajdującego się po prawej stronie drogi niewielkiego cmentarza. Jadąc od strony Łapanów czy Grabia, należy skręcić w prawo za mostkiem na Stradomce.

Cmentarz wojenny z I wojny nr 361 - Krasne Lasocice

2017-12-22

Cmentarz 361 w Krasnych Lasocicach znajduję się na cmentarzu parafialnym usytuowanym za kościołem. Ja jechałem od strony Łapanowa przez miejscowości Grabie i Kępanów (gdzie też znajduję się cmentarz). Na końcu Kępanowa należy skręcić na skrzyżowaniu w lewo, droga prowadzi mocno pod górę aż do Krasnych Lasocic. Jednak żeby dotrzeć na sam cmentarz należy jeszcze z tej góry zjechać, na dole po lewej stronie na pewno zauważymy okazały kościół a za nim cmentarz parafialny.…