youtube

Archiwum - 2009

Cmentarz wojenny z I wojny nr 331 - Podłęże (prywatna posesja)

2009-08-21

Cmentarz nr 331 w Podłężu obecnie nie istnieje, w latach trzydziestych dokonano ekshumacji poległy tu żołnierzy i przeniesiono ciała na cmentarz parafialny w Niepołomicach (nr 327). Jednak w miejscu pierwotnej lokalizacji pozostała figura będąca centralnym elementem cmentarza. Figura ta znajduję się na terenie prywatnej posesji w Podłężu, w pobliżu szkoły. Jadąc z Wieliczki do Niepołomic należy zaraz za budynkiem szkolnym skręcić w prawo, droga boczna prowadząca pod klasztor w Staniątkach. Posesja w figurą…

Cmentarz wojenny z I wojny nr 276 - Brzesko

2009-08-02

Cmentarz nr 276 w Brzesku znajduje się przy ulicy Czarnowiejskiej i sąsiaduje z kirkutem żydowskim. Najłatwiej trafić jadąc ulicą Czarnowiejską od rynku w Brzesku, po prawej mijamy ogródki działkowe i zaraz za nimi po prawej widoczny jest cmentarz, droga do bramy głównej prowadzi własnie wzdłuż ogródków działkowych.

Cmentarz wojenny z I wojny nr 357 - Orłówka - Kamionka Mała

2009-05-10

Cmentarz nr 357 to piękny duży obiekt zlokalizowany na skraju lasu pod szczytem Jastrząbki w miejscowości Kamionka Mała (przysiółek Orłówka). Na miejsce jechałem drogą 964 przez Żegocinę, następnie odbiłem w lewo na Rozdziele i w tej miejscowości skręciłem w wąską asfaltową drogę która zaprowadziła mnie na miejsce, sam cmentarz znajduję się pod szczytem wzgórza, ale w zasadzie da się tam wyjechać samochodem, ja jednak zostawiłem samochód trochę niżej i do samego cmentarza poszedłem…

Czytaj więcej

Cmentarz wojenny z I wojny nr 358 - Laskowa (cm. parafialny)

2009-05-10

Cmentarz nr 358 w Laskowej znajduje się na starym cmentarzu parafialnym, dojście schodkami po prawej stronie kościoła. Obiekt 358 ogrodzony jest kamiennym murem przykrytym daszkiem w ten sposób oddzielony od reszty mogił ma cmentarzu. Na cmentarz wojenny wchodzimy po schodkach przez stalową bramkę z motywem krzyża, na słupku przy bramce wmurowana jest tablica informująca o charakterze obiektu i o przeprowadzonym w latach 1992 - 97 remoncie cmentarza. Za bramką mamy prostokątne pole grobowe,…

Czytaj więcej

Cmentarz wojenny z I wojny nr 359 - Jaworzna (szczyt wzgórza Korab)

2009-05-10

Cmentarz znajduję się na szczycie wzgórza o wysokości 728 m npm na granicy Laskowej i Jaworznej. Ja szedłem od kościoła w Laskowej szlakiem turystycznym prowadzącym szeroką drogą najpierw asfaltową później szutrową, w pewnym momencie trzeba zejść z tej drogi na wąską leśną ścieżkę. Miejsce w którym trzeba wejść na ścieżkę widoczne jest na pierwszym zdjęciu, od tego miejsca idziemy waską ścieżką przez las, która zaprowadzi nas pod sam cmentarz. Do cmentarza można też…

Czytaj więcej

Cmentarz wojenny z I wojny nr 264 - Szczurowa (cm. parafialny)

2009-04-26

Cmentarz nr 264 w Szczurowej składa się z dwóch oddzielnych kwater znajdujących się na terenie cmentarza parafialnego. Cmentarz parafialny znajduje się przy drodze Szczurowa - Brzesko, ja jechałem od Niepołomic i w centrum Szczurowej skręciłem w prawo w drogę na Brzesko, cmentarz jest widoczny po lewej stronie drogi jakieś 300 metrów od centrum. Jeśli wejdziemy na cmentarz właśnie od tej strony to kwatery z I wojny znajdują się dokładnie na przeciwległym krańcu cmentarza.

Obelisk na wzgórzu KAIM

2009-04-11

Obelisk upamiętniający zatrzymanie armii rosyjskiej próbującej się wedrzeć do Krakowa w grudniu 1914 znajduję się na wzgórzu KAIM, w miejscu gdzie ustawiona była najdalej wysunięta placówka rosyjska ostrzeliwująca twierdzę. W dniu 6 grudnia armia austro-węgierska wyparła Rosjan ze wzgórza KAIM, co zapoczątkowało odwrót armii carskiej spod Krakowa. Ja jechałem na wzgórze od cmentarza 381 w Wieliczce, ulicą Czarnochowską do drogi nr 4, po przejechaniu 4 skręcamy zaraz w lewo w ulicę Wygoda. Ja…