Cmentarze wojenne
Strona g艂贸wna | Odwiedzone cmentarze | Linki | 殴r贸d艂a | Mapa
 Cmentarz wojenny z I wojny 墓聸wiatowej nr 326

Numer cmentarza: 326
Lokalizacja: Niepo艂omice - okr脛聶g IX Bochnia
Projektant: Franz Stark
Odwiedzony: 2011-12-23 - rowerem
Lokalizacja (gps): 50掳02′43,2 N; 20掳12′44,8 E
Cmentarz na mapie: zobacz


Dane
Pochowani: 7 Austriak贸w
Data 艣mierci:bd.

殴r贸d艂o danych:
J. Drogomir, Polegli w Galicji Zachodniej 1914-1915 (1918) : wykazy poleg艂ych i zmar艂ych pochowanych na 400 cmentarzach wojskowych w Galicji Zachodniej. T. 3, Tarn贸w : Muzeum Okr臋gowe, 2005.


Cmentarz nr 326 to pojedyczny betonowy krzy偶, bez 偶adnych element贸w graficznych - chyba zosta艂y zniszczone. Krzy偶 znajduj臋 si臋 naprzeciwko by艂ej stacji PKP w Niepo艂omicach, w pobli偶u skrzy偶owania ulic Kolejowej i Wimmera - 艂atwo widoczny z drogi.

Jak podaje Frodyma „Mogi艂a dawniej ogrodzona by艂a 艂a艅cuchem na niskich betonowych s艂upkach. Dzi艣 pozosta艂 po niej tylko betonowy krzy偶 centralny. Szcz膮tki poleg艂y ekshumowano w latach 30-tych i przeniesiono na cmentarz nr 327”.

W ksi膮偶ce Oktawiana Dudy znajdziemy nast臋puj膮cy opis cmentarza "Po艂o偶ony w pobli偶u stacji kolejowej. Na planie prostok膮ta zbli偶onego do kwadratu. Pierwotnie ogrodzony betonowymi s艂upkami po艂膮czonymi barierami ze zdwojonych 偶elaznych rur. Wej艣cie na osi za艂o偶enia od strony po艂udniowej. Na wprost wej艣cia, w lini ogrodzenia p贸艂nocnego, na dwustopniowej podstawie krzy偶 o profilowanych zako艅czeniach ramion, z na艂o偶onych na skrzy偶owanie ramion ma艂ym krzy偶em malta艅skim typu austriackiego.

W jednej mogile zbiorowej pochowano kilku 偶o艂nierzy austro-w臋gierskich. Cmentarz zlikwidowany w latach 1926/27, poch贸wki ekshumowano na cmentarz nr 327 w Niepo艂omicach. Pozosta艂 tylko uszkodzony betonowy krzy偶 聽centralny."

Zdj臋cia, kt贸re ostatnio zamie艣ci艂em wydaj膮 si臋 potwierdza膰 opis Dudy, na skrzy偶owaniu ramion krzy偶a wida膰 艣lady po ma艂ym krzy偶u ludwiga wed艂ug wzoru austriackiego, a po jego boka wida膰 艣lady po dw贸ch rz臋dach rur.




Je艣li si臋gniemy do albumu Brocha i Hauptmanna to znajdziemy tam nast臋puj膮c膮 notatk臋 "Nr 326 Gr贸b masowy ko艂o Niepo艂omic. Wykonanie: Rury 偶elazne mi臋dzy betonowy filarami. Betonowy krzy偶. Kute krzy偶e nagrobne."

Je艣li uwa偶nie przejrzymy album Brocha i Hauptmanna na stronie drugiej znajdziemy zdj臋cie, kt贸re umie艣ci艂em w galerii, podpis pod zdj臋ciem brzmi: "Ozdobiony przez oddzia艂 wojskowy, gr贸b masowy ko艂o Niepo艂omic." Nie jest oczywi艣cie nigdzie napisane, 偶e w miejscu widocznym na zdj臋ciu powsta艂 p贸藕niej cmentarz 326, ale ja osobi艣cie uwa偶am, 偶e jest to ca艂kiem prawdopodobne.

Na pewno nie jest miejsce w kt贸rym powsta艂 327, gdy偶 jest to kwatera na cmentarzu parafialny istniej膮cym ju偶 od XVIII wieku, a na zdj臋ciu mogi艂a zlokalizowana jest na pustym otwartym terenie. Nie jest to na pewno miejsce cmentarza 328, gdy偶 by艂a to pojedyncza mogi艂a na kirkucie 偶ydowskim. Nie jest to cmentarz 325 na Sitowcu, bo on powsta艂 w lesie przy pomniku przyrody - D膮b Batorego. Nie jest to te偶 cmentarz 329 w Podborzu, gdy偶 on powsta艂 ko艂o istniej膮cej ju偶 kapliczki. Pozostaje jeszcze mo偶liwo艣膰, 偶e miejsce przedstawione na zdj臋ciu nie znajdowa艂o w 偶adnym z miejsc w kt贸rych potem powsta艂y cmentarze wojenne, mogi艂a tymczasowa mog艂a znajdowa膰 si臋 gdzie indziej a p贸偶niej Oddzia艂 Grob贸w Wojennych m贸g艂 przenie艣膰 cia艂a np. na cmentarz 327.

Jednak moim zdaniem wiele przemawia za tym, 偶e w miejscu mogi艂y widocznej na zdj臋ciu m贸g艂 powsta膰 cmentarz nr 326. Na fotografii archiwalnej tu偶 za krzy偶em stoj膮cym przy kopcu-mogile wsadzone jest drzewko, obecnie krzy偶 centralny, kt贸ry pozosta艂 z cmentarza 326 znajduje si臋 pod drzewem - samotn膮 lip膮. W albumie Brocha i Hauptmanna cmentarz nr 326 jest okre艣lony jako "gr贸b masowy ko艂o Niepo艂omic", a zdj臋cie ze strony 2 podpisane jest "Ozdobiony przez oddzia艂 wojskowy, gr贸b masowy ko艂o Niepo艂omic" - mamy wi臋c niew膮tpliwe zgodno艣膰 j臋zykow膮. Pewn膮 nie艣cis艂o艣ci膮 jest jednak fakt, 偶e cmentarz 326 znajduje si臋 w Niepo艂omicach, a nie ko艂o Niepo艂omic - jednak to samo okre艣lenie wyst臋puje w obu przypadkach, wi臋c m贸g艂 nast膮pi膰 b艂膮d i miejsce nad Wis艂膮, oddalone od centrum miasteczka o oko艂o 1 kilometr mog艂o zosta膰 okre艣lone jako "ko艂o Niepo艂omic". Zdj臋cie mogi艂y robione jest jakby od do艂u kopiec z krzy偶em znajduje si臋 jakby na skarpie. Obecnie tu偶 za drog膮 biegn膮c膮 ko艂o cmentarza, teren bardzo wyra藕nie opada w d贸艂, 艂膮k膮 z krzy偶em znajduje si臋 poni偶ej poziomu drogi, ale jak by艂o w 1914-1918 nie do ko艅ca przecie偶 wiadomo, gdy budowano drog臋, kt贸ra przecie偶 wyra藕nie wznosi si臋 w kierunku mostu na Wi艣le teren wok贸艂 tego miejsca m贸g艂 zosta膰 mocno przekszta艂cony. Na pierwszym zdj臋ciu z 2011 roku wida膰 zreszt膮 skarp臋 bardzo podobn膮 do tej na zdj臋ciu archiwalnym.

Na koniec moich rozwa偶a艅 zostawi艂em sobie prawdziw膮 pere艂k臋:) M贸j ojciec - Tadeusz Jasonek jest emerytowanym nauczycielem historii, kt贸ry w ostatnich latach bada historie Niepo艂omic. W boche艅skim archwiwum zna艂az艂 pismo Wydzia艂u Powiatowego w Bochni do wszystkich Zwierzchno艣ci gminnych w powiecie boche艅skim z dnia 28 czerwca 1915 r. - tre艣膰 pisma. W odpowiedzi na to pismo Urz膮d Miejski w Niepo艂omicach wystosowa艂 odpowied藕 datowan膮 na dzie艅 21 lipca 1915. W tej odr臋cznej notatce znajdziemy fragment dotycz膮cy mogi艂y na przysi贸艂ku 艢widowa, a wi臋c z miejscu p贸藕niejszego cmentarza 326: "Na przysi贸艂ku 艢widowa 1 woj - lny (?) gr贸b mie艣ci 7 偶o艂nierzy zmar艂ych na czerwonke, bez napis贸w."- tre艣膰 pisma.

Drogomir podaje, 偶e na cmentarzu 326 pochowano 7 偶o艂nierzy z czego 6 znanych nazwiska, wydaje si臋 wi臋c niemal pewne, 偶e cmentarz 326 powsta艂 w miejcu mogi艂y znajduj膮ce si臋 na przysi贸艂ku 艢widowa - opisanej w w/w pi艣mie. Czy jest to miejsce widoczne na zdj臋ciu? To chyba na zawsze pozostanie pytaniem.

Moje w膮tpliwo艣ci budzi fakt, 偶e mogi艂a widoczna na zdj臋ciu jest do艣膰 okaza艂a jak na gr贸b tymczasowy i to jeszcze zbudowany dla 偶o艂nierzy, kt贸rzy nie zgin臋li w walce, ale umarli na czerwonk臋. Jednak z drugiej strony zgodnie z podpisem zdj臋cia - gr贸b zosta艂 ozdobiony przez oddzia艂 wojskowy, mo偶e 偶o艂nierze chcieli godnie pochowa膰 swoich wsp贸艂towarzyszy?


Tw贸j komentarz

Imi臋 i nazwisko:
Adres e-mail:
Temat:
Komentarz (wysy艂any mailem do autora strony, nie pojawia si臋 nie stronie):

 Ostatnio odwiedzone
Gierczyce-Czy縴czka
Cmentarz nr 336 - Gierczyce-Czy偶yczka
(2013-11-10)
Gr阞osz體 <br>(cmentarz paraf.)
Cmentarz nr 250 - Gr臋bosz贸w
(cmentarz paraf.)
(2013-09-08)
Otfin體
Cmentarz nr 252 - Otfin贸w
(2013-09-08)
Miechowice Ma砮
Cmentarz nr 254 - Miechowice Ma艂e
(2013-09-08)
Wietrzychowice <br>(cm. paraf.)
Cmentarz nr 255 - Wietrzychowice
(cm. paraf.)
(2013-09-08)
www.cmentarze.jasonek.pl © Copyright 2008-2017 Jasonj Analiza ogl眃alno禼i witryny